EN

קוּלטוריסטס | ליימה קריביט ואיינטה ארמנאוויסיוט

דגל אמנציפציה – מרפסת, 2018

מעורבות פוליטית הייתה משימה לא פשוטה עבור נשים בליטא בתחילת המאה ה-20: הדוגמה הידועה ביותר לכך היא היעדרן של נשים, ולו אשה אחת, בקרב החותמים על הכרזת העצמאות של ליטא, שהוכרזה ב-16 בפברואר 1918. עם זאת, התמונה האיקונית של חברי מועצת ליטא אשר חתמו על ההכרזה צולמה על ידי אישה, אלכסנדרה ג'ורהאיטיט. יום למחרת, ב-17 בפברואר, 1918, נערכה הפגנה בדרישה לממש הבטחות שניתנו לתנועה לזכויות נשים, לפיהן נשים יוכלו להיכלל במועצת ליטא.
במאה ה-21 הכריזו חברות התנועה הפמיניסטית העכשווית על ה-17 בפברואר כיום האמנציפציה הלאומי. ב-17 בפברואר, 2018, בתגובה לטקס נאומי יום העצמאות מהמרפסת הקטנה בבית החותמים בווילנה, ארגנה קבוצת פמיניסטיות קריאה של "הצהרת ה-17 בפברואר" ממרפסת מלון נארוטיס הסמוך, המעוטר במעקה זהה לזה של הבניין המונומנטלי. מאותו יום הפכה מרפסת נארוטיס לסמל התנועה הפמיניסטית הליטאית העכשווית. המעקה צולם והודפס על בד, וכך הפך למעין דגל בתנועה: בכל מקום שהדגל נפרש, הוא מהווה מחווה למרפסת האיקונית ומסמל את הזכות לתבוע שוויון לנשים בכל זמן ומקום.

 

נשים על הירח, 2019

I היום האחרון על כדור הארץ
II משימת ירח
III קוּלטוריסטס בקוסמוס

ביולי 2019 מלאו 50 שנה לנחיתת האסטרונאוטים האמריקאים על הירח. 12 אנשים, כולם גברים, נחתו על הירח בין השנים 1969 ל-1972 במשימות אפולו השונות. למרות שגם 13 נשים נערכו יחד איתם למשימה, ״הן לא הספיקו להצטרף." חצי מאה אחרי, בנאס״א עובדים במהירות שיא להנחתת האישה הראשונה על הירח בשנת 2024, בפרויקט המכונה ארטמיס, על שם אחותו התאומה של אפולו. אך כדור הארץ מתחמם ואינו יכול לחכות. משימת הירח של קוּלטוריסטס מתחילה כעת. ״דגל אמנציפציה – מרפסת״ מתנוסס על הירח כסימן לסולידריות ועוצמה. נשים יצילו את העולם!

התערוכה בשיתוף המכון הליטאי ואיגוד הצלמים ליטא

לוגו של וואטסאפ