EN

סדנת צילום ומכתב

מכתב / טקסט / צילום / מטא-דאטה | אוצר התערוכה: מיקי קרצמן

במקרה של הצילום המטא-דאטה מאפשר לנו ללמוד על הצילום נתונים כמו: מועד הצילום, מיקום המצלמה GPS, זמן הצילום, צבעים, נתוני כיוון המצלמה כגון: מרחק, העדשה ועוד. במצלמות דיגיטליות כל המידע הזה נשמר כחלק מהמידע שמוצמד לקובץ הדימוי.
המחשבה על מכתב/טקסט כמטא-דאטה של סדרת צילומים מאפשרת לנו להבין ולפענח משהו מעט יותר מורכב על דימויים. האם היינו מסוגלים לחשוב על ״מידע על מידע״ אשר חורג מהנתונים הטכניים, מידע שמאפשר לפענח את הכוונות או המוטיבציות של הצלם, מצב רגשי, זיכרונות, ריחות קולות וכו׳ – אשר הביאו אותו לצלם את אשר צילם?

הטקסטים שמלווים את הסדרות בפרויקט מכתב/טקסט/תמונה משמשים כמטא-דטה, מאפשרים לנו לקבל מידע על נקודת ההתחלה של מסע צילומי, לעיתים הצילומים מתרחקים מהטקסט ולפעמים הם שומרים לו אמונים באופן כמעט אילוסטרטיבי. בשני הקצוות של היחסים האלה מתקיים חוזה בין הטקסט, הצלם והצופה. לצילום יש יכולת הפשטה אשר מרחיקה באופן טבעי את הדימוי ממידע קונקרטי על אודותיו. במקרה שלנו גם הפשטה זו מאפשרת פעולות ארכיונאיות אשר נותנות לצילומים הקשרים של זמן, של הצילום או ההדהוד של זמן/מאורע אחר. הטקסט מאפשר לצילום למפות את הדימוי ולהכניס את הצילום להקשרים של זמן ומקום, גם כאשר הצילום משמש כהומאז'׳, כזיכרון נבנה או נלווה לאירוע היסטורי.

הפרויקטים שנעשו בסדנה מהדהדים געגועים, מחשבות ותקוות של המשתתפים ביחס לטקסטים ולאירועים אישיים או קולקטיביים. המשתתפים כיבדו את המקור או ההשראה לעבודה שלהם והשכילו להבין את הקשר המורכב בין מלל לדימוי. לעיתים קשה להבין מה הוביל למה, מה בא קודם. שם, בנקודה הזאת, בקו התפר ביניהם, נוצרת אנרגיה שגדולה מסך מרכיביה.

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי

בשנת 2019 הקים מרכז זלמן שז"ר לחקר תולדות העם היהודי את מיזם אוֹצָרוֹת – היסטוריה במכתבים, בתמיכת משרד ירושלים ומורשת, המשרד לשוויון חברתי ומשרד התרבות. אוֹצָרוֹת הוא אוסף מכתבים לאומי, המבקש לשנות את פני הזיכרון היהודי והישראלי, להרחיב את המבט אל קהלים וסיפורים שטרם זכו לתיעוד ולהכרה, ולהעשיר את מגוון המקורות העומדים לרשותם של חוקרי ההיסטוריה; כל זאת באמצעות איסוף, תיעוד, הנגשה וחשיפה של מכתבים אישיים המצויים כיום בידיים פרטיות.

שיתוף הפעולה עם פוטו ישראל פתח לנו עולם של יצירה חזותית סביב טקסטים מן העבר, זכינו לקרוא מכתבים מארצות רחוקות ומזמנים אחרים ולמצוא את החיבור העכשווי, היום-יומי, האישי והרגשי. המכתבים שימשו בסיס ליצירה המתכתבת עם העבר המשותף או האישי של משתתפי הסדנה והצילומים נתנו ממד נוסף לסיפורים שהם חלק מההיסטוריה.

תמונה עליונה: נורה טרסיק

לוגו של וואטסאפ