EN

"כלא של מחשבות" | גבעת חביבה

אוצרת התערוכה: ג'ינאן שרוף חלבי

האופן בו אנו תופסים את המציאות ואת העולם סביבנו מוגדר על ידי גורמים חיצוניים, החינוך שלנו, התקשורת, והשיח הציבורי והחברתי בקהילה בתוכה אנו חיים. תפיסה זו מגבילה את היכולת שלנו לראות מעבר לתבניות הטבועות בנו ומהווה מעין "כלא של מחשבות", שלשלאות שמונעות מכל אחת ואחד מאתנו לראות את המציאות מנקודות מבט אחרות ומזוויות שונות.
אומנות יכולה להיות כלי חשוב לבחון את הנפש שלנו לעומק, לשחרור את התודעה מאותן תפיסות עולם ודעות קדומות, בניסיון לאפשר מבט אחר, לחקור רעיונות חדשים, להיחשף לתרבויות אחרות ולהכיר את העולם סביבנו מנקודות מבט רבות בו זמנית. ברנרד שו אמר "אתה משתמש במראה לראות את פניך, ובאומנות כדי לראות את נפשך".
המצלמה הינה כלי רב עוצמה. היא אישית שעם הזמן הופכת לאיבר נוסף בגוף. כזה שממשיך את העין הרואה ומחבר בין המציאות לתודעה הפנימית. העבודה על המצלמה מאפשרת לבני הנוער לבחון את המציאות באופן אחר: יצירת הפריים החד-ממדי דורשת מבט עמוק מאוד אל תוך המציאות התלת ממדית. יצירת הפריים הקפוא מחייבת הבנה עמוקה של המציאות הנעה מולנו.
המסע שעברו בני הנוער, יהודים וערבים, ליצירת התערוכה "כלא של מחשבות", לקח אותם לקצוותיה של הארץ ואל לבה של החברה הישראלית. מאגם החולה בצפון, אל המדבר בדרום, ואל הבתים והישובים אחת של השניה. זהו מסע של גילוי ולמידה מתוך חוויה אישית סובייקטיבית במסגרת של קבוצה שבונה יחד שביל אל זהות משותפת, או לכל הפחות הכרה בזהות של האחר, חיבור ברמה האנושית ודרך אל חיים משותפים.
באגם החולה הבטנו בטבע ובציפורים שחונות באגם בעונת הנדידה. חקרנו את שאלת החיבור לקבוצה גדולה שכוחה בהיותה מאוחדת, אך חיה בהרמוניה עם הסביבה ועם הטבע, דו-קיום וקיום משותף של קבוצות שונות בטבע שיודע ויכול להכיל את כולן. שאלנו גם שאלות על נדידה והגירה, על עבודה משותפת, על זרימה, על תנועה ועל לתפוס את המורכבויות של המציאות בטייק אחד.
במסע לדרום התנתקנו מהציוויליזציה לרגע, מרעשי הרקע של הבית, של הכפר ושל העיר, מרעשי הרקע של החדשות ושל הסביבה החברתית שלנו. הניתוק הזה מאפשר לחברי הקבוצה להתחבר אחד לשני ואל עצמם עם מינימום השפעות חיצוניות. המצלמות של התלמידים חקרו את האדמה ואת הדומם, ואת השמיים ותנועת הכוכבים. לצד השיעור הטכני לשימוש במצלמה בסביבה פשוטה אך מורכבת, הם גם למדו לסמוך על עצמם ועל בני הקבוצה.
הביקורים ההדדיים בבתים של חבריהם, חשפו את בני הנוער לתרבות שעד כה תווכה להם דרך סוכני תרבות וחברות חיצוניים, בניסיון לאפשר להם נקודת מבט חדשה המנותקת מדימויים סטראוטיפיים ודעות קדומות.
"כלא של מחשבות" מסכמת מסע של חיבור בין העמים, בין דור העתיד שצריך לבנות כאן חברה טובה יותר, בריאה יותר ולהניע חיים משותפים של שלום ואחווה. במסע הזה הם לקחו איתם את המצלמה, כלי שמשמש בתור מפתח שפותח את שערי הכלא ומתיר את שלשלאות שמגבילות את תפיסת העולם שלנו.
אני גאה להציג את עבודותיהם הנפלאות ומיוחדות של חברי הקבוצה, בני נוער איכותיים וערכיים שהיו מוכנים לקחת חלק ממסע הזה.

שמות המציגים:
ג'ינאן חלבי
جنان حلبي
אחמד מחאמיד
احمد محاميد
איתמר שפייר
ايتامار شفيير
אמנה קבהא
امنه كبها
ח'ירו דרע
خيرو درع
טלה ביאדסה
تالا بيادسه
יאסין אבו סויס
ياسين أبو صويص
יהלי גולן
يهلي جولان
יולי טובול
يولي توبول
יונתן דוד מרכוס
يوناتان دافيد مركوس
מחמד זחאלקה
محمد زحالقة
סאמי אסמר
سامي اسمر
סתיו הראל
ستاف هريل
קמר אבו מוך
قمر أبو مخ
רון הראל
رون هريل
שרה גנאים
سارة غنايم
שרון שוקיר
شرون شويكر

לוגו של וואטסאפ