EN

מים סוערים | פאולו מאנזו, פיירפאולו מיטיקה, וינצ׳נזו פריזי

אוצרת: מיה ענר

בתערוכה מציגים שלושה צלמים איטלקיים עכשוויים, פרויקטים דוקומנטריים בנושאים שונים לכאורה, אשר יוצרים ביחד תמונה עגמומית ומעוררת מחשבה על המציאות בימים אלו.

סדרת הצילומים של וינצ׳נזו פריזי, "בקצה המים התכולים", מתמקדת בהשפעותיה של הבצורת בצפון איטליה בשנים האחרונות, בייחוד על אגם גארדה, משאב חיוני בעמק הפּוֹ. מדי שנה, האגם מספק כ-900 מיליון מטרים מעוקבים של מים לחקלאות ואנרגיה הידרואלקטרית, מושך אליו תיירים, תומך במינים אנדמיים בסכנת הכחדה, ומשמר את תעשיית הדיג, לצד תרומתו המשמעותית לייצור סחורות מקומיות. תצלומיו של פריזי מהווים ביטוי לדאגות הסביבתיות המתרחקות מעבר לסביבתו הקרובה של האגם וכוללות גם השלכות כלכליות ותרבותיות בהווה ובעתיד. הדמויות בתצלומיו של פריזי מוצגות כמבודדות, פסיביות ומשניות על רקע נוף שבו האגם והמים הרדודים הם הם הגיבורים האמיתיים.

פאולו מאנזו מציג סדרה שצילם במהלך שבע שנים, בין 2015-2022, בשם "חייו של מ". מאנזו עוקב אחרי מריו, שחייו השתנו בגיל 16 כשקפץ אל הים וחייו הפכו לרצף של שיקום תרופתי ופסיכולוגי. קוודריפלגיה, ממנה סובל מריו מאז, היא נכות הגורמת לשיתוק ארבעת הגפיים, ועל כן הוא נתמך בליווי צמוד של אמו לצורך השלמת פעולות יומיומיות. ברקע תצלומיו של מאנזו נגלה לעינינו הפרבר הנפוליטני פוריגרוטה, אזור מגוריו של מריו אשר גדוש במגבלות ארכיטקטוניות ותרבותיות שמוסיפות עוד קושי לסיפור הטרגי. זוהי עבודה מורכבת שלדברי האמן עוסקת באהבת אם, עמידות וכוח רצון.

פיירפאולו מיטיקה מציג את הסדרה "ואז הגיע החורף" שצילם באוקראינה, ב-2022, בזמן המלחמה עם רוסיה. לאחר שהצבא הרוסי לא הצליח לכבוש את קייב, שינתה רוסיה את אסטרטגיית הלחימה שלה בפתח החורף והחלה לתקוף תחנות כוח. שינוי זה כפה על תושבי אוקראינה הנותרים לעבור את החורף האוקראיני הקשה תחת מצבי קיצון של קור וחשיכה. המצב בקייב ופרבריה נהיה קשה במיוחד, יותר ממחצית האוכלוסייה סובלים ממחסור בחשמל, חימום ומים, ואזורים שנהרסו בחודשי המלחמה הראשונים ממשיכים להיות מותקפים ללא הרף על ידי טילים ומזל"טים על בסיס כמעט יומי. במהלך החורף, הטמפרטורות יורדות עד למינוס 20 מעלות צלזיוס, ולאחר שנתיים של מלחמה מתמשכת בגבולות אוקראינה, חורף קשה שוב נכפה על התושבים.

שלושת הסיפורים שבוחרים הצלמים לחשוף מראים לנו כיצד ההתפתחויות והקדמה במאה ה-21 אינן מונעות את הסבל האנושי, ולעיתים אף מחריפות אותו.

התערוכה בשיתוף המכון האיטלקי לתרבות

לוגו של וואטסאפ